SectorplanPlus is bedoeld voor arbeidsorganisaties die voldoen aan de volgende definitie: Arbeidsorganisaties die actief zijn in de sector Zorg- en Welzijn waarvan de activiteiten geheel of gedeeltelijk direct bekostigd worden uit hoofde van de Wet langdurige zorg (Wlz), de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Jeugdwet, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Wet Publieke Gezondheidszorg (WPG).
Arbeidsorganisaties die niet aan deze definitie voldoen, komen niet in aanmerking voor deze subsidieregeling.
Nee, de arbeidsorganisatie of zorginstelling hoeft niet aangesloten te zijn bij een regionale werkgeversorganisatie. SectorplanPlus is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van regionale werkgeversorganisaties van de bij RegioPlus aangesloten organisatie.
SectorplanPlus 2024-2025
A1. Kwalificerend Beroepsonderwijs: mbo beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en derde leerweg. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal 24 uur per week.
A2. Kwalificerend Beroepsonderwijs: mbo beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en derde leerweg. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minder dan 24 uur per week.
B1. Kwalificerend Beroepsonderwijs: hbo duaal/deeltijd, POH en Associate Degree. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal 24 uur per week. Bij opleidingen die formeel onder hbo-deeltijd vallen dient er sprake te zijn van een praktijkcomponent van de opleiding op de werkvloer.
B2. Kwalificerend Beroepsonderwijs: hbo duaal/deeltijd, POH en Associate Degree. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minder dan 24 uur per week.
C1. Training en ontwikkeling (middellang en lang).
SectorplanPlus - TAZ 2023-2024
A1. Kwalificerend Beroepsonderwijs: mbo beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en derde leerweg. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal een vast aantal uur per week.
A2. Kwalificerend Beroepsonderwijs: mbo beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en derde leerweg - TAZ. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal een vast aantal uur per week. De samenwerking-TAZ moet bevestigd worden in een intentieverklaring (format in portal), ondertekend door de samenwerkende bestuurders.
A3. Kwalificerend Beroepsonderwijs: mbo beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en derde leerweg – TAZ en IOW. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal een vast aantal uur per week. De opslag is uitsluitend bedoeld voor arbeidsorganisaties die wijkzorg leveren en kan alleen verkregen worden in combinatie met de opslag Samenwerking-TAZ. Dit dient aangetoond te worden door middel van een zorgcontract tussen arbeidsorganisatie en zorgverzekeraar (waaruit blijkt dat er wijkverpleging wordt geleverd). Indien er geen zorgcontract aanwezig is, dan de verklaring wijkverpleging (format in portal) tezamen met de intentieverklaring uploaden.
B1. Kwalificerend Beroepsonderwijs: hbo duaal/deeltijd, POH en Associate Degree. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal een vast aantal uur per week. Bij opleidingen die formeel onder HBO deeltijd vallen dient er sprake te zijn van een praktijkcomponent van de opleiding op de werkvloer.
B2. Kwalificerend Beroepsonderwijs: hbo duaal/deeltijd, POH en Associate Degree - TAZ. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal een vast aantal uur per week. De samenwerking-TAZ moet bevestigd worden in een intentieverklaring (format in portal), ondertekend door de samenwerkende bestuurders.
B3. Kwalificerend Beroepsonderwijs: hbo duaal/deeltijd, POH en Associate Degree - TAZ en IOW. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal een vast aantal uur per week. De opslag is uitsluitend bedoeld voor arbeidsorganisaties die wijkzorg leveren en kan alleen verkregen worden in combinatie met de opslag Samenwerking-TAZ. Dit dient aangetoond te worden door middel van een zorgcontract tussen arbeidsorganisatie en zorgverzekeraar (waaruit blijkt dat er wijkverpleging wordt geleverd). Indien er geen zorgcontract aanwezig is, dan de verklaring wijkverpleging (format in portal) tezamen met de intentieverklaring uploaden.
De opslag Samenwerking-TAZ kan los van de opslag Samenwerking-IOW aangevraagd worden.
C. Training en ontwikkeling (kort en lang).
SectorplanPlus 2022-2023
A1. Kwalificerend Beroepsonderwijs: mbo beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en derde leerweg. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal 24 uur per week.
A2. Kwalificerend Beroepsonderwijs: mbo beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en derde leerweg. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minder dan 24 uur per week.
B1. Kwalificerend Beroepsonderwijs: hbo duaal/deeltijd, POH en Associate Degree. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minimaal 24 uur per week. Bij opleidingen die formeel onder hbo-deeltijd vallen dient er sprake te zijn van een praktijkcomponent van de opleiding op de werkvloer.
B2. Kwalificerend Beroepsonderwijs: hbo duaal/deeltijd, POH en Associate Degree. Minimale duur van 1 maand en een dienstverband van minder dan 24 uur per week.
C. Training en ontwikkeling (middellang en lang).Voor de activiteiten A en B geldt dat sprake is van subsidie op basis van daadwerkelijk gerealiseerde opleidingen (prestatie-eenheden). Opleidingsactiviteiten komen alleen in aanmerking voor subsidie indien de arbeidsorganisatie de volledige opleidingskosten (verletkosten, docentkosten, externe kosten) draagt. Bij de activiteiten A en B geldt ook dat de opleiding moet voorkomen op de lijst met opleidingen uit de bijlage van het programma van eisen.
Wat betreft de kosten en de hoogte van de subsidieregeling TAZ 2023-2024 geldt voor activiteit A en B het volgende:
* De opslagen gelden alleen voor de regeling (SectorplanPlus TAZ 2023-2024). De verlengde registraties uit SectorplanPlus 2022-2023 vallen nog onder het programma van eisen van de regeling 22-23. Dat betekent: geen opslagen mogelijk en verantwoording conform regeling 22-23.
Voor de activiteit C is sprake van subsidie op basis van prestatie-eenheden. De volgende kosten zijn hierbij subsidiabel:
Het subsidiepercentage bedraagt:
Zie voor een definitie van de grootte van een onderneming vraag en antwoord bij 4.03.
Alleen medewerkers van de zorg- en welzijnsorganisaties die passen binnen één van de hieronder genoemde doelgroepen komen in aanmerking voor de subsidie:
Definitie van 'Nieuwe instroom': werknemers die bij aanvang van de opleidingsactiviteit maximaal twee jaar in dienst zijn bij de arbeidsorganisatie. Deze doelgroep kan aan alle activiteiten deelnemen, A t/m C.
Definitie van ‘Opscholing’: binnen de organisatie creëren van ruimte voor nieuwe instroom via beroepskwalificerende scholing (crebo en croho opleidingen).
Deze doelgroep kan alleen deelnemen aan activiteit A en B (altijd alleen via beroepskwalificerende scholing). Niet beroepskwalificerende scholing, zoals een opleiding of training via activiteit C, kan niet worden gevolgd door een deelnemer onder de doelgroep opscholing.
Definitie van ‘Praktijk- en werkbegeleiders’: het toerusten van (nieuwe) werkbegeleiders en praktijkbegeleiders zodat zij de instroom van nieuwe medewerkers kunnen begeleiden volgens nieuwe standaarden en in aansluiting bij actuele en toekomstige onderwijsmethodieken. Hieronder valt:
Deze doelgroep kan aan alle activiteiten deelnemen, A t/m C.
Zittende medewerkers die deelnemen aan een opleiding gericht op het behoud van de betreffende medewerkers. Deze deelnemers kunnen alleen deelnemen aan Activiteit C (training en ontwikkeling). Mocht er een traject worden aangevraagd met deelnemers die vallen onder de doelgroep behoud, dan dien je later bij het verantwoorden in het portal per traject een toelichting te geven met betrekking tot de relevantie van het betreffende traject voor het behoud van deelnemers. Ook committeer je je aan de mogelijkheid van een verdiepend interview om jouw beleid rondom het behoud van medewerkers en de rol van SectorplanPlus 2022-2023 of SectorplanPlus - TAZ 2023-2024 hierin toe te lichten.
SectorplanPlus 2024-2025
Het SectorplanPlus 2024-2025 kent 5 activiteiten waarbinnen trajecten voor de deelnemers (opleidingen en trainingen) worden uitgevoerd. Dit zijn de activiteiten:
Deze opleidingen komen voor op de opleidingenlijst. Opleidingen die niet voorkomen op de opleidingenlijst of in de portal onder één bepaald traject, kunnen onder onderstaand activiteit opgevoerd worden:
C. Training en ontwikkeling (middellang en lang).
SectorplanPlus - TAZ 2023-2024
Het SectorplanPlus-TAZ 2023-2024 kent 7 activiteiten waarbinnen trajecten voor de deelnemers (opleidingen en trainingen) worden uitgevoerd. Dit zijn de activiteiten:
Deze opleidingen komen voor op de opleidingenlijst. Opleidingen die niet voorkomen op de opleidingenlijst of in de portal onder één bepaald traject, kunnen onder onderstaand activiteit opgevoerd worden:
SectorplanPlus 2022-2023
Het SectorplanPlus 2022-2023 kent 5 activiteiten waarbinnen trajecten voor de deelnemers (opleidingen en trainingen) worden uitgevoerd. Dit zijn de activiteiten:
Deze opleidingen komen voor op de opleidingenlijst. Opleidingen die niet voorkomen op de opleidingenlijst of in de portal onder één bepaald traject, kunnen onder onderstaand activiteit opgevoerd worden:
C. Training en ontwikkeling (middellang en lang).Mocht het alleen gaan om een wijziging van het crebonummer, maar de naam van de opleiding staat wel in de opleidingenlijst in documenten Bijlagen Programma van Eisen SP+ 2024-2025, Bijlagen Programma van Eisen SP+ TAZ 2023-2024 en Bijlagen Programma van Eisen SP+ 2022-2023, dan mag deze worden opgevoerd onder het oude crebonummer. Bijvoorbeeld: Verzorgende IG niveau 3 met nieuwe crebocode 25656 kan onder voorbehoud alvast opgevoerd worden onder Verzorgende IG niveau 3 met crebonummer 25491.
Let op: de opleiding is alleen subsidiabel als deze in de toekomst op de aangepaste opleidingenlijst staat welke door het ministerie van VWS wordt geaccordeerd. Wij zullen dan later de crebocode aanpassen bij de beoordeling van de registratie.Opleidingen die niet op de lijst voorkomen zijn (nog) niet subsidiabel. Het kan zo zijn dat er later nog nieuwe opleidingen worden toegevoegd aan de lijst. De meest actuele lijst is beschikbaar in de portal. Opleidingen die niet in de opleidingenlijst staan kunnen wellicht onder activiteit C worden opgevoerd (traject aanmaken en indienen bij de AMR-commissie).
E-learnings zijn subsidiabel als deze klassikaal worden verzorgd en er een prestatieverklaring is getekend. Is er geen getekende prestatieverklaring, dan zijn de verletkosten niet subsidiabel.
Op de homepagina van het portaal van SectorplanPlus kan je de verschillende deadlines vinden. Onder het kopje ‘Belangrijke data en deadlines’ staat een compleet overzicht.
Bij activiteiten A en B kun je de loonkosten opvoeren. Dit geef je in de portal aan door het kostentype 'loonsubsidie' aan te vinken.
Bij activiteit C kunnen de kosten alleen onder prestatie-eenheden worden opgevoerd. Hierbij kun je alleen kiezen tussen interne of externe kosten; een combinatie van beide is niet mogelijk. Alleen klassikale lesuren onder begeleiding van een docent, die tijdens werktijd worden gevolgd, komen in aanmerking voor subsidie. Zelfstudie en praktijkuren zijn uitgesloten.
Onder het kopje ‘Downloads’ in de portal staan diverse formats welke gebruikt kunnen worden. Ons advies is om hier gebruik van te maken.
Indien ervoor gekozen wordt om geen gebruik te maken van onze formats, zorg er dan voor dat alle gegevens die wij vragen wel in je eigen document(en) voorkomen. Bij prestatie-eenheden is het verplicht om de prestatieverklaring in te vullen. Download deze uit de desbetreffende registratie zodra alle deelnemers van de (les)groep in de registratie zijn opgenomen. Op deze manier staan de namen van de deelnemers conform het portaal in de juiste volgorde en ben je ervan verzekerd dat de verklaring aan de gestelde eisen voldoet.
Hiervoor geldt dat een rechtsgeldige handtekening altijd is toegestaan.
Dit is:
In overleg met de controlerend accountant worden niet-rechtsgeldige digitale ondertekeningen en uitdraaien uit opleidingssystemen gezien als ‘niet-ondertekend’.
Als je een opleiding wilt opvoeren die niet voorkomt op de opleidingenlijst, dien je eerst een traject aan te maken in de portal. Dit dient te gebeuren onder activiteit C en deze zal ingediend worden bij de AMR-commissie. Hoe je dat exact moet doen kun je lezen in de handleiding voor verantwoording (zie portal).
Als een traject is beoordeeld door de AMR-commissie, staat er een groen vinkje in het vakje ‘AMR’.
Als een traject is afgekeurd kun je deze helaas niet meer opvoeren, want dan is deze niet subsidiabel binnen SectorplanPlus en moet je de registraties onder dat traject op vervallen zetten. In dit geval staat er een rood kruisje in het vakje ‘AMR’. Staat er in plaats van een rood kruisje een halfgrijs vakje met ‘aanvullen’ als opmerking, dan kan je het traject aanpassen (doel en inhoud aanpassen).
Deze moet eerst goedgekeurd zijn door de AMR-commissie.
De volgende projectdocumenten dienen geüpload te worden in de portal:
Er dient een recent KvK-uittreksel geüpload te worden in de portal.
Er moet een officieel KvK-uittreksel geüpload worden. Een onlineversie ‘uittreksel inzien’ is ook akkoord.
Voor grote organisaties is het niet verplicht om een jaarrekening te uploaden. De zorginstelling dient de vraag ‘valt u onder de definitie grote onderneming’ dan met ja te beantwoorden.
Voor kleine en middelgrote organisaties is het uploaden van een jaarrekening alleen nodig als er gebruik wordt gemaakt van opleidingsactiviteit C én u daarvoor 60% of 70% van de subsidiabele kosten vergoed wil krijgen. Is dit niet het geval, dan is het uploaden van een jaarrekening optioneel.
Aanvragers die voldoen aan de definitie van een ‘kleine organisatie’ kunnen gebruik maken van een vrijstelling tot inleveren jaarrekening. In die gevallen volstaat een bestuurs-/directieverklaring zoals onder het kopje ‘downloads’ opgenomen. (Formulier directieverklaring organisatie klein).
Als geen jaarrekening wordt geüpload, wordt de zorginstelling gezien als een grote organisatie.
Indien er sprake is van een holding dan dient de geconsolideerde jaarrekening van de holding geüpload te worden.
Toelichting klein-, middel-, grote organisaties
Kleine organisatie: minder dan 50 fte en tenminste 1 van de 2 volgende voorwaarden: een omzet kleiner dan 10 miljoen euro of een balanstotaal kleiner dan 10 miljoen euro.
Middelgrote organisatie: niet klein en minder dan 250 fte en tenminste 1 van de 2 volgende voorwaarden: een omzet kleiner dan 50 miljoen euro en/of een balanstotaal kleiner dan 43 miljoen euro.
Grote organisatie: niet klein of middelgroot en 250 fte of meer en/of tenminste 1 van de 2 volgende voorwaarden: een omzet meer dan 50 miljoen euro en/of een balanstotaal groter dan 43 miljoen euro.
Voor SectorplanPlus 2024-2025 moet de jaarrekening van 2023 in het portaal worden geüpload. Voor SectorplanPlus-TAZ 2023-2024 moet de jaarrekening van 2022 en voor SectorplanPlus 2022-2023 de jaarrekening van 2021 worden geüpload. Bij het uploaden van de jaarrekening moet de zorginstelling, indien het een kleine of middelgrote organisatie betreft, de tijdvakgegevens invullen.
Let op: als de organisatie onder een holding valt, hebben we de jaarrekening van de holding nodig.
De grootte van de zorginstelling staat automatisch op ‘groot’. Hierdoor kan de zorginstelling de registratie gewoon indienen. Als de jaarrekening door het SSC beoordeeld is, zal automatisch het juiste subsidiebedrag in de portal komen te staan.
Ja, de registratie kan alvast ingediend worden.
Alleen een tekenbevoegd persoon (of personen) mag de projectovereenkomst ondertekenen. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van het KvK-uittreksel.
Als een persoon getekend heeft die niet in het uittreksel staat, maar wel gemandateerd is, moet bij het uittreksel een bladzijde worden toegevoegd waaruit blijkt dat deze persoon bevoegd is dit soort overeenkomsten te tekenen. Hierbij kan je denken aan (een deel van de) statuten of een contract.
Indien een niet-tekenbevoegd persoon de projectovereenkomst heeft getekend, is de overeenkomst niet rechtsgeldig. Dit kan de subsidieaanvraag in gevaar brengen.
In eerste instantie is de arbeidsorganisatie verantwoordelijk voor de correcte ondertekening van de projectovereenkomst en het bijvoegen van de gewenste stukken ter controle. Een regionale projectleider voert een eerstelijns controle uit en het Shared Service Center voert een tweedelijns controle uit.
In de portal staat automatisch het filter aan, deze geeft een overzicht van dossiers die nog niet zijn ingediend. Deze zie je onder de filterbalk staan en kan je wegklikken door op het kruisje te klikken. Vervolgens krijg je een overzicht van alle registraties die opgevoerd zijn in de portal, ongeacht wat de status van het dossier is.
Door op ‘extra filter’ te klikken kan je het zoeken verfijnen. Zo kan je bijvoorbeeld op een bepaalde activiteit of een registratiefase filteren.
Bij activiteit C moeten documenten zoals facturen en het prestatiebewijs die betrekking hebben op meerdere deelnemers in de registratie gekoppeld worden aan alle deelnemers, of in ieder geval aan de deelnemers waar de documenten betrekking op hebben. Individuele documenten zoals loonstroken en deelnemersverklaringen mogen niet worden gekoppeld.
Het koppelen van een document aan meerdere deelnemers gaat als volgt:
Klik op het groene knopje ‘upload’. Bij ‘uploaden voor’ klik je op de naam van de deelnemer en zie je een drop down menu verschijnen. Hier staan alle namen van de deelnemers die in de registratie zijn opgevoerd. Geldt het document voor alle deelnemers, dan klik je op ‘select all’. Geldt het voor enkele deelnemers in de registratie, dan zet je een vinkje bij de naam van die deelnemers. Vervolgens kan je het gewenste document uploaden en zet je een vinkje bij ‘compleet voor alle deelnemers’. Vervolgens klik je op ‘opslaan’. Op deze manier hoef je een document maar één keer te uploaden en wordt het automatisch toegevoegd bij de geselecteerde deelnemers.
Je kunt per registratie maximaal 30 deelnemers opvoeren. Wil je meer deelnemers opvoeren, dan moet je hiervoor meerdere registraties aanmaken onder hetzelfde traject.
Hiervoor kunnen meerdere redenen zijn:
Een registratie kan je ook niet indienen als het traject (C1 en C2) nog niet is beoordeeld door de AMR-commissie.
Binnen SectorplanPlus worden enkel persoonsgegevens verwerkt die nodig zijn voor het verantwoorden en uitkeren van subsidie. In de praktijk betekent dit dat er persoonsgegevens verwerkt worden van:
Hierbij geldt dat nooit meer persoonsgegevens worden verwerkt dan noodzakelijk voor de subsidie.
Voor een compleet overzicht van welke persoonsgegevens binnen SectorplanPlus worden verwerkt verwijzen wij je naar onze een privacynotitie.
Het kan voorkomen dat je geen e-mail ontvangt wanneer je hebt aangegeven je wachtwoord te willen wijzigen. In dit geval vragen wij je te kijken in je map met ‘ongewenste e-mails/spam folder’. Het kan ook zo zijn dat het spamfilter de e-mail gelijk naar de verwijderde items heeft verplaatst. Controleer ook deze map.
Mocht je de e-mail niet kunnen traceren, neem dan contact op met het SSC (ssc@regioplus.nl).
Ga naar de inlogpagina van SectorplanPlus en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Let op: je nieuwe wachtwoord moet uit ten minste 8 aaneengesloten letters, één cijfer en één speciaal teken bestaan.
Klik links in het menu op ‘Accountgegevens’. Onder het kopje ‘Medewerkers’ klik je op de groene knop ‘NIEUW’’ om een nieuw contactpersoon toe te voegen.
Nee, er wordt geen e-mail met inloggegevens verzonden naar de nieuwe gebruiker. Omdat dit zijn eerste keer inloggen is met deze gebruiker, kan hij/zij onder het kopje ‘Log in’ met het geregistreerde e-mailadres via de optie ‘Wachtwoord vergeten?’ een nieuw wachtwoord aanvragen. Daarna kan de gebruiker direct inloggen.
Een contactpersoon kan niet verwijderd worden, maar wel op inactief gezet worden. Ga naar 'Accountgegevens' in het linker menu. Onder 'Medewerkers' klik je op de knop 'Bewerken' naast de persoon die je op inactief wilt zetten. Haal vervolgens het groene vinkje weg bij 'Actief'.
Let op: er moet altijd een hoofdcontactpersoon in de portal zijn. Alleen een hoofdcontactpersoon kan een gebruiker op inactief zetten. Als de hoofdcontactpersoon zichzelf op inactief wil zetten, moet eerst een nieuwe hoofdcontactpersoon worden aangewezen voordat het account op inactief kan worden gezet. Dit doe je via de bewerkknop bij 'Zorginstelling gegevens' in het veld 'Contactpersoon'.
Een hoofdcontactpersoon heeft de mogelijkheid een contactpersoon toe te voegen, te verwijderen of te wijzigen. Een contactpersoon heeft deze mogelijkheid niet.
Klik links in het menu op ‘Accountgegevens’. Onder het kopje ‘Medewerkers’ klik je op het potloodje om de contactgegevens te wijzigen.
Let op: het e-mailadres kan niet worden aangepast. Als je een nieuw e-mailadres wilt gebruiken, moet je een nieuwe gebruiker aanmaken met het juiste e-mailadres. Volg daarna de instructies zoals beschreven in vraag 8.05.
Mogelijk voldoet je browser niet aan de minimale resolutie eisen. Voor optimaal gebruiksgemak adviseren wij het portaal te open in Google Chrome.
Stuur een e-mail met de schermafbeelding naar het SSC (ssc@regioplus.nl)
We raden aan om altijd pdf-documenten te gebruiken voor het uploaden. Het kan namelijk zo zijn dat andere bestandformaten niet goed ingelezen worden.
Dit is een alert melding om je erop te attenderen dat de deelnemer al onder een andere registratie met hetzelfde traject is opgevoerd.